Afscheid
van
Regensburg
Op 26 mei 1945 komt Jan Moll aan op het station in Breda. Na een verblijf
van twee jaar in Nazi-Duitsland is hij teruggekeerd uit Regensburg,
de laatste standplaats waar de zogeheten ‘Arbeidseinsatz’ hem
heengevoerd had. Net als die 500.000 andere Nederlandse ‘Fremdarbeiter’ keert
hij terug in een land dat niet alleen economisch maar ook administratief
volledig ontwricht is. Vóórdat de repatrianten
hun achtergebleven familieleden en vrienden weer in de armen
kunnen
sluiten, passeren
zij een chaotisch zuiveringsonderzoek om vast te stellen of
zij al dan niet uit vrije wil in dat circus verzeild zijn geraakt.
Maar
al te vaak blijkt dit proces en de achterdochtige sfeer eromheen
een teleurstellende,
zoniet een vernederende eerste ervaring bij terugkeer op de
geboortegrond.
In stilte likken de bevrijde slaven hun wonden, betreuren de
slachtoffers en de verwoestingen en maken zich op om het normale
leven weer
te hervatten.
Naast euforie over de herwonnen zelfbeschikking en de bevrijding
van angst en onzekerheid was er in het geval van Jan wellicht
ook sprake
van een zekere weemoed. Een onbespreekbaar terugverlangen naar
het golvende Zuid-Duitse landschap waar hij nieuwe vriendschappen
gesloten
had en
dat hem in die voorbije periode tot buitengewoon gestileerde
aquarelstudies had geïnspireerd.
De wonderlijke wegen van het lot hadden deze Brabantse zondagsschilder
oog in oog gebracht met het Centraal Europees massief dat destijds
enkel voor welgestelde en ondernemende Nederlandse toeristen toegankelijk
was.
In de vrije tijd die hem tijdens zijn verblijf klaarblijkelijk
vergund was, schilderde hij met zorg gekozen panorama’s
van de wintersportgebieden ten zuid-oosten van Regensburg, in
hun dromerige,
zomerse tooi. Geen
vluchtige schetsen zoals hij tot die tijd in en rond Breda gemaakt
had, maar weloverwogen, doorwerkte schilderingen (met behulp
van voor die
tijd opvallend degelijk schildersmateriaal) die schijnbaar in
grote gemoedsrust tot stand gekomen waren.
Deze unieke conditie –een amateurschilder die, ontheemd in de hectiek
van een wereldconflict, een opmerkelijke stap naar een hoger artistiek
niveau zet– verleent aan deze ‘Duitse’ aquarellen
een geheimzinnige, filosofische uitstraling waardoor zij een
bijzondere plaats
innemen in het oeuvre van Jan Moll.